„Ne változz mások miatt, változz magadért!” Foglalj időpontot!

✉ hello@alfacoaching.hu

WoWW – megoldásépítés az iskolában
(Insoo Kim Berg módszere)

A WoWW, azaz a Working on What Works (Dolgozzunk azzal, ami működik) egy cél- vagy megoldásfókuszú megközelítés, mely során vízió születik arról, hová szeretne eljutni az osztály a tanév vagy egy adott időszak végére – azaz nem a tanár adja meg a célokat, hanem közösen állapítják meg azokat a gyerekek bevonásával. A megoldásfókusz lényege, hogy ami jól működik, azt ne javítsuk meg, sőt, alkalmazzuk gyakrabban, de ha valami nem működik, akkor fogjunk hozzá másként. Az eredmény pofonegyszerű is lehet: egyes problémákra nem valami komplikált, nehezen kivitelezhető dolog jelenti a megoldást, hanem akár valami teljesen egyszerű. Aztán a kis, egyszerű megoldások elvezetnek a nagy változásokhoz. Hogy mik a pozitív változások, azokat pedig érdemes megvizsgálni: mi az, ami működik, mi pozitív. És ha megvan, ezeket „hangosítsuk ki” akár az egész osztály, vagy csak a gyerek előtt. Sikerre építeni egyszerűbb feladat, mint a diák hiányosságait korrigálni. Ha kezdetnek valaki beül az órákra és külső „fülként” feljegyez mindent, ami jól ment az órán és visszajelzi az órák végén, hogy ki és miben volt jó, ez szárnyakat ad a gyerekeknek. Ebből már lehet építkezni.

kim-berg.jpg
Insoo Kim Berg, a módszer kitalálója

"Jobb hangulat, több együttműködés, figyelem egymásra, jókedvűbb tanárok - saját maga legjobb verziójához egyre jobban és jobban hasonlító osztály: iskolai közösségfejlesztés megoldásfókusszal"

Azáltal, hogy a figyelmet a problémáról a megoldás felé fordítjuk, látható, hogy ennek csírája minden gyerekben ott lakozik. A coach, majd később a pedagógus feladata, hogy ezeket az apró sikereket előcsalogassa, felszínre hozza. Az apró sikerek felett hajlamosak vagyunk átsiklani, természetesnek venni azokat, pedig ennek méltatása a WoWW megközelítés fontos eleme. Az elismerő szavak tudatosítják a diákokban, hogy mit jelenthet a pozitív előrelépés, és egyben növelik magabiztosságukat is. A méltatás támogatja a diákokat abban is, hogy a „tanulási pályán” maradjanak, ami pedig további előre lépéseket tesz lehetővé. Már a használt nyelvezet is más, ha nem a problémára, hanem annak megoldására fókuszálunk: a múltban elkövetett hiba vagy egy probléma megvitatása mindig védekező pozícióba kényszeríti a gyereket. Viszont ha a megoldás kerül szóba, akkor akciótervek, jövőbeli tervek jönnek elő, ki mikor mit fog csinálni. A problémabeszéd negatív tartalmú, a megoldásbeszéd ezzel szemben mindig pozitív. Egyetlen apró kifejezés is változtathat ezen: ha „igen, de” helyett „igen, és”- sel indítunk, akkor máris egy másik irányba tereltük a beszélgetést.

A WoWW megközelítés megoldási tervekkel dolgozik, hogy bűntudatkeltés nélkül tudjanak a gyerekek felelősséget vállalni, kudarcaik helyett teljesítményeikre, elért eredményeikre tekintsenek vissza büszkén.

Készen állsz a közös útra?

Vedd fel velem a kapcsolatot és kezdjük el!